הנוער של היום – הפתעה לטובה

חזרתי לאחרונה ממסע לפולין עם שכבה י"ב של בתי השלישית. לפני הנסיעה היו בי חששות מהנושא עצמו, מהביקור במולדתה של סבתי, מהאינטנסיביות, מהתגובות של בתי והרבה חששות מהתנהגות הנוער במקום. שמענו על נוער שותה, מתפרע, מתבדח ועוד וחששתי שאהיה עדה להנהגות לא תקינה ומביישת של תיכוניסטים במקום רגיש כמו פולין.

כפי שאפשר להבין מהכותרת, הופתעתי לטובה. ממש. בעיקר מהנוער. היינו לא מעט אנשים במסע. כ- 120 בני נוער בארבעה אוטובוסים, עם 2 מורים בכל אוטובוס, מדריכים, מאבטחים והורים. התנהלות של משלחת בגודל כזה היא דבר לא פשוט. לוחות הזמנים שמכתיבה האבטחה הם נוקשים ולא מאפשרים הרבה מקום לשינויים או ספונטניות. יש הרבה שעות שמעבירים בנסיעה ממקום למקום, המקומות בהם מבקרים הם לא קלים בלשון המעטה, מצטבר לחץ, עייפות רבה, כל אלה הם מתכון בדוק לבעיות התנהגות ולבלאגן. יחד עם זאת, המסע התנהל בצורה מעוררת הערכה. החבר'ה עמדו בלוחות הזמנים שהוקצבו להם בצורה מעוררת השתאות. גם אם שעת ההשקמה הייתה רבע לשש בבוקר וירידה לחדר אוכל נקבעה לשש ורבע, ולמרות שערב קודם הגענו למלון בשעה 21:00 ורק אז אכלו ארוחת ערב וכל שאר העניינים, החבר'ה התייצבו בחדר האוכל בזמן ועלו על האוטובוסים בזמן שנקבע. במחנות הריכוז וההשמדה התנהגותם הייתה כמובן ללא רבב, הם היו שקטים, התרגשו, בכו, כאבו, נדהמו, שאלו המון שאלות ובאמת התנהגו בצורה מכובדת אבל הם גם התנהגו בצורה מדהימה בחדר האוכל במלון, במסדרונות המלון, בשווקים אליהם הגענו, ברחובות העיר קראקוב בה טיילנו כדי לראות את הגטו ואת העבר של העיר, באוטובוסים, בתחנות הדלק בהם עצרנו כדי לערוך הפסקות שרותים ובכלל. מהבחינה הזאת אני חייבת לומר שאני שמחה עד מאוד שנסעתי. שמחה שראיתי את הנוער הישראלי במיטבו גם במהלך מסע לא פשוט עם הרבה סיבות לפרוק לחץ בצורה לא נאותה.

לגבי שאר הנושאים העולים בעת מסע כזה, אני עדין מעבדת את המידע הרב, המראות, הריחות, הנוף הלא יאמן ביופיו ואני מקווה שיהיו לי מסקנות מהמסע הזה אבל נכון להיום אני ממש גאה בנוער הזה שלנו. בהחלט נוער איכותי ומיוחד.